Monday, September 15, 2008

perkahwinan adat jawa..

Korangg sumerr...

Pernah tengok adat perkahwinan jawa??? Aku sendiri pertama kali menyertai adat perkahwinan jawa yang diadakan mengikot cara kampung..Sebelom ni tengok cara bandar jer..(perkahwinan mas Dito' diadakan di Jakarta..) >>>>>>>>>>>>>>>>>




Tanggal 18hb Agus 08 yang lepas, salah seorang pekerja abah melangsungkan perkahwinan di Kg.Stabat, daerah Aceh di Medan.. Teruja jugak nak pergi nih..Perjalanan dari airport ambil
masa 2 jam lebey untuk ke rumah pengantin perempuan..Jalan memang teramat teruk..kita xkan jumpa jalan mcm tu dekat M'sia..Sakitnya badan Tuhan aje yang tahu..bayangkan sampai angah (kakak) boleh demam..haha..kesian dekat dia!!


Adat jawa ni sekali tengok macam adat Hindu pon ada..pakai daun2 suma tur..Laarr haii.. takot jugak mula2..rasa was2 nak makan pon ada..tapi alhamdulillah mereka islam..sO,sumer halal..

Tapi yang seronoknya..orang-orang kg ni memang ramah2 belaka..Keluarga kak Pina(pengantin perempuan) jaga kitorang sebaik mungkin..(mmg begitu cara mereka..menjaga tetamu sepenuh perhatian)..

Jom tengok gambo2 yang sempat di ambil..


(1)keliling air mawar (2)pijak telur ayam (3)basuh kaki suami
p/s : rajin2 lah melihat adat/budaya orang di luar sana. InsyaAllah kita akan mendapat ilmu yang boleh dikongsi bersama..sekadar melihat budaya orang tak mengapa..tapi kalo dapat jodoh dengan mereka itu dah lain cerita..haha

2 comments:

tunfrida said...

yooo! ini je ke gegambarnya?
kawen gak si BOWO ni akhirnya...
tak de gambar pengantin yang jelas kelihatan ke..aku tak pernah nengok awek si Bowo ni..hehe

neng's said...

ada banyak lagi..
nanti balik kg tengok lah kat umah..he3